Försäljningsvillkor

1. Allmänt

Österbergs Industrihandel AB (556011-0503)(nedan ”Österbergs”) säljer varor och tjänster till företagskunder (nedan ”Kund”) via sin webbshop på adressen https://webbshop.osterbergs.nu/, via Österbergs mobila applikationer, via butik eller genom andra försäljningskanaler. 

Dessa avtalsvillkor gäller vid köp av varor och tjänster, såvida inte Österbergs och Kund kommit överens om annat.

Detta avtal gäller tills vidare.

1.1 Kontoregistrering

Företag som vill köpa varor och tjänster från Österbergs eller hyra tillgångar från Österbergs måste ansöka om konto, vari bl.a. registreras företagsnamn, organisationsnummer, leveransadress, fakturadress etc.

Österbergs genomför en kreditkontroll i samband med kontoregistrering. Om Österbergs bedömer att Kund är kreditvärdig erhåller Kund en kreditlimit, vilket innebär att Kund kan handla på kredit upp till ett fastställt belopp (kreditlimiten).

Om Österbergs bedömer att Kund inte är kreditvärdig kan Kund ändå handla varor och tjänster, men då genom förskottsbetalning eller s.k. kontantbetalning (d.v.s. med betalkort i kassan).

Österbergs har alltid rätten att löpande omvärdera Kunds kreditvärdighet.

2. Handel med varor

2.1 Leveranssätt och leveranstid

Beställda varor levereras så snart som möjligt.

För kunder som inte erhållit kredit sker inte leverans från Österbergs före Kund har betalat förskottsfaktura. Österbergs kommer inte heller att beställa anskaffningsvaror/transitvaror innan Kund betalat förskottsfaktura.

Kund kan alltid själv hämta varorna i Österbergs butik utan ersättning.

Österbergs har ett turbilsnätverk i Dalsland, Värmland och Närke. Leverans med turbil kan ske till turbilsort till en kostnad som motsvarar gällande turbilsprislista. Turbilsnätverket framgår av Österbergs hemsida (https://www.osterbergs.nu/tjanster/distribution/turbilar/).

För övrig leverans anlitar Österbergs en extern fraktfirma. Om inget annat överenskommits kommer Österbergs att debitera fraktkostnad enligt, vid varje tillfälle, gällande prislista. Om inte annat har överenskommits gäller leveransvillkoret FCA (Karlstad).

2.2 Returer

En beställning är en avtalsrättslig handling som ska fullföljas. Det innebär att retur från Kund p.g.a. andra orsaker än fel i vara inte godkänns.

Österbergs och Kund kan ändock komma överens om retur, även om fel i vara inte föreligger. Österbergs debiterar då kund minst 20 % av varans pris för administrationsersättning, dock lägst 750 kr per order. Ansökan om returer görs till order@osterbergs.nu.

2.3 Reklamation och fel i vara

Varan ska i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som framgår av Österbergs presentationer. Om varan, vid tidpunkten för utleverans från Österbergs lager, på ett betydande och avgörande sätt avviker från vad som föreskrivs i Österbergs presentationer är varan att anse som felaktig.

Om Kund är osäker på vilken vara som ska köpas för det särskilda ändamålet ska Kund konsultera någon av Österbergs säljare.

Det åligger Kund att kvalitetskontrollera erhållna varor och att omedelbart reklamera fel i vara, dock senast två veckor efter leverans.

Vid fel i vara åligger det Österbergs att ersätta Kund med ny vara eller med en annan vara med lika eller högre prestanda. Om Österbergs inte kan ersätta Kund med ny vara eller med en annan vara med lika eller högre prestanda återgår köpet.

Österbergs svarar endast för direkt skada som uppkommer till följd av Österbergs vårdslöshet. Österbergs ansvarar således inte för andra direkta skador. Österbergs ansvarar inte för några indirekta skador.

Kund som erhållit felaktig vara äger rätt att hålla inne med betalning av varan till dess Österbergs levererat en ersättningsvara. Har Kund erhållit en vara som inte är felaktig ska Kund betala fakturan enligt aktuellt betalningsvillkor.  

När Österbergs säljer begagnade varor så säljs dessa i befintligt skick. För begagnade varor åligger det Österbergs att, i presentationer, upplysa om väsentliga defekter som Österbergs rimligen borde ha upptäckt vid en mycket enkel översyn av varan. Om varans prestanda och kvalitet är av stor vikt för Kund åligger det Kund att genomföra en egen besiktning av begagnad vara innan beställning.

2.4 Priser

Alla kunder har en individuell prislista. Varor och tjänster prissätts enligt de, vid varje tillfälle, aktuella priserna för Kund.   

2.5 Betalning

För kunder som har kredit kommer Österbergs att fakturera Kund efter leverans med betalningsvillkor 15 dagar netto från faktureringsdag. Dröjsmålsränta debiteras enligt 6 § räntelagen.

För kunder som inte har kredit skickar Österbergs en förskottsfaktura eller motsvarande, som ska vara betald innan leverans av vara.

3. Leverans av tjänster

3.1 Tillämplighet

Dessa bestämmelser ska tillämpas för samtliga underhållstjänster, reparationstjänster och andra tjänster som Österbergs genomför på uppdrag av Kunden.

3.2 Tjänstens omfattning

Tjänsternas omfattning bestäms genom en separat överenskommelse mellan Österbergs och Kunden.

3.3 Genomförande och organisation

Parterna ska samråda och samarbeta vid Tjänstens genomförande.

Vardera parten ska utse en kontaktperson eller kontaktpersoner för Tjänsten. Sådan person ska ha behörighet att företrädapart med bindande verkan i ekonomiska eller andra frågor rörande Tjänsten.

Österbergs äger rätt att anlita underkonsult. Österbergs svarar för underkonsults arbete som för sitt eget.

3.4 Projektplan

Kunden kan, i samband med beställning av Tjänst, framföra en projektplan. En projektplan är en plan, innehållande bland annat tidplan, avstämningstidpunkter, beslutstidpunkter och mötestidpunkter, över hur Tjänsten ska genomföras. Om Kunden framställt en projektplan som Österbergs har accepterat ska Österbergs följa projektplanen vid utförande av Tjänsten.

Det åligger Kunden att tillse att Österbergs kan följa, i projektplanen, angivna tider, genom att lämna information och besked till Österbergs i nödvändig mån och inom skälig tid.

Parterna ska utan dröjsmål skriftligen informera den andre parten om omständighet som kan medföra förlängning av de, i projektplanen, angivna tiderna. Med anledning av sådan information ska Österbergs lämna förslag till ändring av projektplanen inom skälig tid. Om part underlåter att lämna sådan information, äger part inte åberopa omständigheten annat än om den andre parten insett eller bort inse att denna omständighet kan ha inverkan på tidplanen.

Österbergs har rätt till tidsförlängning om Österbergs försenats på grund av omständighet som denne inte orsakat och som Österbergs inte rimligen kunnat undanröja effekten av.

Om Kunden önskar att Tjänsten utförs med särskilt skyndsamhet åligger det kunden att framföra en projektplan till Österbergs.

Om Kunden inte framför en projektplan ska Österbergs utföra Tjänsten inom ett tidsintervall som får anses vara rimligt för en transaktion mellan två näringsidkare för den aktuella Tjänsten.

3.5 Ändring av uppdraget

Om Kunden önskar ändring av Tjänsten ska Kunden skriftligen framställa sin begäran till Österbergs. Österbergs får inte motsätta sig Kundens begäran, om inte Österbergs kan visa skälig grund för sådan vägran. Som skälig grund avses bland annat om Österbergs saknar kompetens eller resurser för att utföra begärd ändring av Tjänsten.

Om Kunden begär ändring av Tjänsten enligt ovan äger Österbergs rätt till tidsförlängning samt rätt till justerat arvode enligt 3.6.

3.6 Ersättning

Österbergs ersättning består av arvode samt ersättning för restid, tidsspillan och kostnader enligt följande, om inte annat avtalats:

  1. resekostnader och traktamente
  2. logi
  3. modell och/eller prototyptillverkning
  4. materialinköp
  5. övriga i avtalet specificerade kostnader

Administrationspåslag utgår beräknat som procent av kostnaderna a-e ovan exklusive mervärdesskatt. Om parterna inte fastställt vilka procentsatser som därvid ska gälla utgår skäligt administrationspåslag.

Om inte annat avtalats är Österbergs arvode rörligt.

Vid rörligt arvode utgår arvode efter nedlagd tid och avtalat timarvode.

Vid rörligt arvode kan Kunden begära att Österbergs presenterar en prisuppskattning. Österbergs ska utan dröjsmål meddela Kunden om risk finns för att prisuppskattningen inte kommer att i allt väsentligt hållas, oavsett anledning. Om Kunden inte begär prisuppskattning eller om något timarvode inte har avtalats äger Österbergs rätt att fakturera Tjänsten baserat på nedlagd tid, gällande timprislista samt ersättning för restid, tidsspillan och kostnader.

Parterna kan också avtala om fast arvode eller annan arvodesform, såsom incitamentsbaserat arvode och/eller bonus.

Vid fast arvode utgår avtalad ersättning för Tjänsten.

Vid ändring av Tjänsten äger Österbergs rätt till ett justerat arvode. Om inte annat avtalats ska parterna då tillämpa avtalade timarvoden. För det fall överenskommelse om timarvoden inte har träffats ska, om inte annat avtalats, ersättning utgå enligt Österbergs vid var tid gällande prislista för de tjänster som avses förutsatt att berörda arvoden är skäliga.

Om inte annat avtalats har Österbergs rätt att, en gång per år, indexreglera avtalat fast arvode enligt Faktorprisindex för konsulttjänster, K84.

Österbergs har rätt till ersättning för övertidsarbete som beordras av Kunden enligt nedan, om inte annat avtalats. För övertidsarbete som utförs utanför ordinarie arbetstid men efter kl. 06.00 och före kl. 20.00 helgfria vardagar debiteras avtalat timarvode multiplicerat med faktorn 1,5. Utförs övertidsarbete på annan tid debiteras avtalat timarvode multiplicerat med faktorn 2,0. Vid fast arvode ska, för det fall överenskommelse om timarvoden inte har träffats, övertidsersättning utgå från enligt Österbergs vid var tid gällande prislista för de tjänster som avses förutsatt att berörda arvoden är skäliga, samt i övrigt enligt vad som häri anges.

Österbergs har, utöver ovan angiven ersättning, rätt till ersättning för den mervärdesskatt som följer av författning.

3.7 Betalning

Betalning sker enligt, mellan parterna, avtalad betalningsplan. Om betalningsplan inte avtalats äger Österbergs rätt att erhålla betalning för utfört och redovisat arbete samt nedlagda kostnader efter Tjänsten avslutats. Om Tjänsten pågår längre tid än en månad äger Österbergs rätt att erhålla betalning en gång per månad.

Betalning ska ske mot faktura, senast femton (15) dagar från fakturans utställningsdatum.

Vid Kundens försening med betalning ska Kunden utge dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen till dess full betalning sker.

Österbergs äger rätt att avbryta Tjänsten om Kunden är försenad med betalning och inte efter skriftlig anmodan om betalning skett inom tio (10) dagar.

3.8 Information

Kunden ska överlämna eller på annat sätt tillgängliggörahandlingar och information som Österbergs behöver för att utföra Tjänsten. Kunden ansvarar för att handlingar och information är korrekta.

Parterna ska hålla varandra informerade om omständigheter som kan ha betydelse för projektplanen, kravspecifikationen eller Tjänsten i övrigt.

3.9 Möten

Avstämningsmöten kan hållas i avtalad omfattning, samt ska skriftligen dokumenteras. Det åligger part att tillse att behörig person deltar vid sådant möte.

3.10 Nyttjanderätt

Om inte särskilt avtalats äger Österbergs och behåller samtliga immateriella rättigheter, såsom upphovsrätt, mönsterskydd och/eller annan immateriell rättighet som utförande Tjänsten utmynnar i, inklusive men inte uteslutande till datorprogram, texter, modeller, konstruktionsritningar och/eller prototyper med undantag för sådana programvaror eller andra komponenter.

Kunden erhåller en icke-exklusiv och i tiden obegränsad rätt att nyttja det resultat Tjänsten utmynnar i.

3.11 Leverans och leveransförsening

Leverans av Tjänsten samt andra delleveranser under Tjänstens utförande ska ske enligt de tider som följer av projektplanen.

Österbergs har rätt till tidsförlängning om denne försenas på grund av omständighet som följer av punkt 3.6 eller på grund av omständighet som annan ansvarar för enligt punkt 3.5.

Vid försening som Österbergs ansvarar för har Kunden rätt till skadestånd endast för direkt skada som uppkommer till följd av Österbergs vårdslöshet. Österbergs ansvarar således inte för andra direkta skador. Österbergs ansvarar inte för några indirekta skador. Vid fast arvode är Österbergs sammanlagda skadeståndsansvar begränsat till fem procent av det fasta arvodets storlek. Vid rörligt arvode gäller att Österbergs sammanlagda skadeståndsansvar är begränsat till fem procent av avtalad prisuppskattning.

Kunden ska, för att inte förlora sin rätt till talan, skriftligen framställa krav på skadestånd till följd av försening senaste tre (3) månader från den dag Tjänsten har slutförts.

3.12 Test och acceptans

Om så avtalats, ska Österbergs ta fram en testspecifikation. En testspecifikation är en specifikation över test som ska utföras av Kunden innehållande testmetod samt parametrar för acceptans utifrån de kriterier som följer av kravspecifikationen. Testspecifikationen ska godkännas av Kunden.

Kunden ska utföra i testspecifikationen angivna tester inom skälig tid efter leverans av Tjänsten. Österbergs ska äga rätt att delta vid sådana tester. Resultatet av test ska meddelas Österbergs skriftligen snarast och senast inom en (1) månad från den dag Tjänsten har slutförts. Om testresultatet uppnår de villkor som följer av testspecifikationen är leveransen godkänd.

Om Österbergs inte haft i uppdrag att ta fram en testspecifikation ska Kunden utifrån ett eget acceptanstest undersöka om Tjänstens resultat uppnår vad som följer av kravspecifikationen. Resultatet av test ska meddelas Österbergs skriftligen snarast och senast inom en (1) månad från den dag Tjänsten har slutförts. Österbergs ska godkänna Kundens egna acceptanstest samt beredas tillfälle att delta vid sådana test. Om testresultatet uppnår de villkor som följer av kravspecifikationen är leveransen godkänd.

Kostnaden för test ska bäras av Kunden om inte annat avtalas.

Om Kunden underlåter att skriftligen meddela resultat av test inom en (1) månad från den dag Tjänsten har slutförts anses leveransen vara godkänt.

3.13 Ansvar för fel

Med fel avses avvikelse från kravspecifikationen eller från ett fackmässigt utförande av Tjänsten, i den mån avvikelsen är betydande och avgörande.  

Österbergs ansvar för fel omfattar inte

  1. fel i tredje parts programvara eller annan komponent eller fel orsakade av tredje parts information om sådan produkt, eller
  2. fel som är orsakade av information som lämnats av Kunden med anledning av Tjänsten, eller
  3. fel orsakade av Kunden, såsom ändringar eller ingrepp i Tjänsten, eller Kundens felaktiga användning, eller
  4. fel som Kunden har upptäckt eller borde ha upptäckt vid acceptanstest men inte har meddelat Österbergs i enlighet med punkt 3.12.

Österbergs har både rättighet och skyldighet att inom skälig tid avhjälpa fel som Österbergs ansvarar för. Felet ska avhjälpas utan kostnad för Kunden, om Österbergs erhållit ersättning för det felaktigt utförda arbetet. För det fall Österbergs inte kan avhjälpa felet har Kunden rätt till prisavdrag motsvarande det betalade priset för den felaktiga delen av Tjänsten. Ansvar för att avhjälpa fel åligger Österbergs endast om fel påtalas inom tre (3) månader från det att Kunden har upptäckt eller borde ha upptäckt felet, dock senast ett (1) år från den dag Tjänsten har slutförts.

Österbergs ansvar för fel är begränsat till det som anges ovan i denna punkt och Kunden kan inte rikta några andra anspråk mot Österbergs med anledning av fel såvida inte grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger.

3.14 Skadeståndsansvar

Österbergs ansvarar, med nedan angivna begränsningar, för direkt skada som orsakas Kunden på grund av vårdslöshet vid Österbergs genomförande av Tjänsten.

Österbergs sammanlagda skadeståndsansvar är begränsat till det avtalade arvodets storlek, dock högst 10 prisbasbelopp om inte annat avtalats. Österbergs ansvarar dock inte för indirekt skada eller förlust, såsom t ex utebliven vinst eller förlorad information.

Kunden ska, för att inte förlora sin rätt till skadestånd, skriftligen framställa krav på ersättning för skada senast tre (3) månader efter det att Kunden märkt eller bort märka skadan, dock senast ett (1) år från den dag Tjänsten har slutförts.

3.15 Upphörande av Tjänsten

Kunden äger utan angivande av skäl rätt att säga upp Tjänsten till upphörande såvitt avser en eller flera ej genomförda delar.

Österbergs äger därvid rätt till ersättning för utförd Tjänst, skäliga avvecklingskostnader, havda och styrkta kostnader jämte administrationspåslag, restid och tidsspillan samt för utebliven skälig vinst på sådan del av Tjänsten som inte ska utföras.

Vid avbeställning enligt ovan ska Österbergs redovisa och överlämna Tjänsteresultatet av dittills utfört arbete för avbeställd del till Kunden senast när Kunden fullgjort sin betalningsskyldighet.

Avtalet kan även sägas upp till omedelbart upphörande enligt följande:

  1. om den andra parten väsentligt har brutit mot de åtaganden som följer av avtalet, och inte har vidtagit rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftlig anmodan därom.
  2. om den andra parten försatts i konkurs, inleder ackords-förhandlingar eller annars är på obestånd.

Uppsägning ska, för att vara giltig, ske skriftligen.

Om Österbergs säger upp avtalet på grundval av ovan av ovan punkterna a-b äger Österbergs rätt till ersättning för utfört arbete, skäliga avvecklingskostnader, havda och styrkta kostnader enligt avtalet samt för utebliven skälig vinst på ej utförd del av Tjänsten.

Om Kunden säger upp avtalet på grundval av ovan punkterna a-b äger Österbergs rätt till ersättning motsvarande vad Tjänsten är värd samt havda och styrkta kostnader.

Vid uppsägning enligt ovan punkterna a-b ska Österbergs överlämna Tjänsteresultatet av dittills utfört arbete till Kunden, förutsatt att betalning skett.

3.16 Försäkring

Österbergs ska inneha erforderlig konsultansvarsförsäkring som motsvarar minst de ansvarsbelopp som följer av dessa allmänna bestämmelser. På begäran av Kunden ska Österbergs uppvisa att sådan konsultansvarsförsäkring finns.

3.17 Sekretess

Vardera parten förbinder sig att inte utan den andra partens skriftliga medgivande till tredje man, under Tjänstens utförande och under en tid av tre år därefter, lämna ut uppgifter om den andra parten som kan vara att betrakta som affärshemlighet. Som sådan avses alltid information som part angivit såsom konfidentiell.

Sekretessåtagandet gäller inte sådan uppgift som part kan visa har blivit känd för denne på annat sätt än genom Tjänsten eller uppgift som är allmänt känd. Sekretessåtagandet gäller inte heller i den mån information lämnas till tredje man som behöver informationen för genomförande av Tjänsten eller i den mån part är skyldig enligt lag eller börsregler att lämna ut viss uppgift.

3.18 Överlåtelse

Avtalet mellan parterna får inte överlåtas till annan part utan den andre partens medgivande.

Österbergs äger dock, utan Kundens medgivande, överlåta rätten att ta emot betalning med anledning av Tjänsten.

4. Uthyrning av maskiner, verktyg och andra tillgångar

4.1 Tillämplighet

Dessa hyresvillkor skall tillämpas vid uthyrning av maskiner, verktyg och andra tillgångar. Ändring av villkoren förutsätter skriftlig form.

4.2 Transport

I första hand skickas hyresobjektet från och till Österbergs med Österbergs turbilar. Om Kundens fabrik/anläggning inte ligger vid Österbergs turbilsslinga kan godstransport ske med extern fraktfirma. Österbergs ansvarar för eventuella transportskador till och från Kundens godsmottagning.

4.3 Hyresobjekt

Hyresobjektet kan också avlämnas och återlämnas vid Österbergs förråd. Hyresobjektet anses som återlämnat när retursedel utfärdats.

Vid utlämnandet skall hyresobjektet vara i driftdugligt skick, samt vara försett med erforderliga skydds- och säkerhetsanordningar. Österbergs skall, vid förfrågan, tillhandahålla instruktioner för handhavande samt för tillsyn och skötsel av hyresobjektet. Anmärkning mot hyresobjektet eller instruktion skall snarast skriftligen anmälas till Österbergs. Detta skall ske senast en vecka efter det att hyresobjektet blivit tillgängligt för Kunden.

Vid återlämnandet skall hyresobjektet vara väl rengjort och, med hänsyn till normal förslitning, i gott skick. Österbergs är i annat fall berättigad att vidta nödvändig rengöring och reparation på Kundens bekostnad.

Österbergs svarar för obligatoriska besiktningar av hyresobjektet. Det bekommer på Kunden att ombesörja och bekosta besiktningar efter montage på arbetsplatsen. Österbergs har rätt att efter avisering utföra obligatorisk besiktning av hyresobjektet på arbetsplatsen under normal arbetstid.

4.4 Användning

Hyresobjektet får endast användas för sådana arbetsuppgifter och under sådana arbetsförhållanden för vilket det är avsett.

Uthyraren garanterar inte hyresobjektets lämplighet för hyrestagaren.

Hyrestagaren äger inte rätt att utan vårt skriftliga medgivande utföra ändringar eller andra ingrepp i den förhyrda materielen.

Hyrestagaren får inte, utan särskilt tillstånd från uthyraren, flyttas till annan arbetsplats än som avtalats eller användas av annan än hyrestagaren.

Hyrestagaren skall svara för god tillsyn och skötsel av hyresobjektet. Hyrestagaren är skyldig att följa utfärdade föreskrifter om driv- och smörjmedel, tillåten högsta belastning och liknande hänsyn. Förutom att bekosta driv- och smörjmedel, skall hyrestagaren också ombesörja och bekosta utbyte av förbrukningsmaterial. För tillsyn och vård skall hyrestagaren använda kompetent personal.

4.5 Hyrestid

Hyrestiden räknas från och med den dag hyresobjektet enligt avtal hålls tillgängligt för avhämtning till och med den dag hyresobjektet återlämnas enligt 4.2.

Hyresobjektet uthyres för användning i 1-skift om högst 8 timmar om inte annat avtalats. Hyrestagaren är skyldig att meddela uthyraren om förändringar avseende användandet, såsom användning i förlängda skift eller flerskift.

4.6 Ersättning

Avtalad dagshyra utgör hyrespris per hyresobjekt och dag. För del av dag utgår hyra som för hel dag. Utnyttjas hyresmaterielen mer än ett arbetsskift om 8 timmar debiteras skifttillägg enligt uthyrarens prislista. För vissa särskilt angivna hyresobjekt debiteras hyra per kalenderdag eller månad enligt uthyrarens prislista. För samtliga hyresobjekt debiteras dock hyra under semesterperiod och annan motsvarande ledighet.

Tillbehör debiteras separat liksom kostnader för föreskriven sanering.

För stillestånd och driftsavbrott som uthyraren är ansvarig för utgår ingen hyra.

Avtalade hyror är exklusive mervärdesskatt.

Uthyraren har rätt att vid avtalets ingående begära att hyrestagaren ställer säkerhet motsvarande materielens värde eller annan betryggande säkerhet.

Fakturabeloppet skall vara uthyraren tillhanda senast det datum som anges som förfallodag på fakturan. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta samt lagstiftad påminnelseavgift.

4.7 Äganderätt

Förhyrd materiel är och förblir uthyrarens egendom och hyrestagaren förvärvar inte på grund av detta avtal någon äganderätt. Förhyrd egendom är försedd med skyltar eller annan märkning som anger att egendomen tillhör uthyraren. Sådan märkning far ej borttagas eller döljas. Om den förhyrda egendomen skulle hotas av utmätning, kvarstad, skingringsförbud, konkurs, ackord eller därmed jämförlig åtgärd, åligger det hyrestagaren att omedelbart underrätta uthyraren om detta, samt att på alla sätt söka förhindra åtgärden genom att förete detta avtal eller annorledes. Hyrestagaren får inte pantsätta, överlåta eller försälja förhyrd egendom. Hyrestagaren får heller inte övertala detta avtal på annan eller i sin tur uthyra förhyrd egendom till annan.

Vid köp av varor, förbehåller sig säljaren äganderätten till varorna till dess köparen till fullo har betalt för dessa. Till dess äganderätten har övergått till köparen, har köparen inte rätt att pantsatta, sälja eller på annat sätt avhända sig varorna. Om köparen inte betalar i rätt tid, har säljaren rätt att återta varorna.

4.8 Ansvar

Uthyraren svarar för kostnad till följd av normal förslitning.

Hyrestagaren ansvarar under hyrestiden för förlust av hyresobjektet samt för samtliga skador som inte utgör normal förslitning. Skada skall anmälas till uthyraren för beslut om hur hyresobjektet skall repareras. Hyresobjekt som förlorats eller skadats så att det inte kan repareras skall ersättas av hyrestagaren med belopp motsvarande återanskaffningskostnaden.

Hyrestagaren ansvarar under hyrestiden för skada som genom hyresobjektet uppkommer för honom själv eller tredje man.

Uthyraren svarar endast för direkt skada som uppkommer till följd av uthyrarens vårdslöshet. Uthyraren ansvarar således inte för skada som uppkommer till följd av leveransförsening, stillestånd eller driftsavbrott.

Hyrestagaren skall under hyrestiden hålla hyresobjektet försäkrat med allriskförsäkring motsvarande återanskaffningskostnaden.

Uthyraren och hyrestagaren skall ha sedvanlig ansvarsförsäkring om inte annat särskilt avtalats.

4.9 Hävande

Part har rätt att häva avtalet för det fall motparten gör sig skyldig till avtalsbrott och inte inom tre dagar vidtar rättelse efter erinran där om.

Parterna får dock inte mot varandra åberopa, avtalsbrott om avtalets fullgörande hindras till följd av omständighet utanför parternas kontroll såsom krig, myndighetsbeslut eller annat av parten inte vållat förhållande som väsentligt inverkat på avtalets fullgörande och som parten inte kunnat förutse eller vars menliga inverkan han inte rimligen kunnat undanröja. Om hindret består mer än två veckor har dock respektive part rätt att med omedelbar verkan häva avtal.

Om inte hyrestagaren erlägger betalning inom avtalad tid, ställer in sina betalningar, ansöker om företagsrekonstruktion, försatts i konkurs eller inleder ackordsförhandlingar är uthyraren berättigad att med omedelbar verkan häva avtalet samt återta hyresobjektet, även utan anlitande av myndighet, på hyrestagarens bekostnad.

Uthyraren har rätt att med omedelbar verkan häva avtal om hyrestagaren vanvårdar hyresobjektet, vägrar uthyraren eller hans representant att besiktiga hyresobjektet eller om hyrestagaren i övrigt bryter mot villkoren i detta avtal. Samtliga kostnader i samband med eventuellt återtagande av hyresobjekt bekostas av hyrestagaren.

5. Gemensamma villkor

5.1 Tillämplig lag och tvistelösning

Svensk lag äger tillämpning på dessa allmänna villkor.

Tvist ska avgöras av allmän domstol, om parterna inte överenskommer om annat.

Part äger dock alltid rätt att ansöka hos myndighet om betalning av ostridig och förfallen fordran som avser leverans.

5.2 Force Majeure

Om Österbergs förhindras att fullgöra sina åtaganden enligt detta avtal p.g.a. omständighet som Österbergs inte kunnat råda över och som ej varit förutsägbar vid beställning av vara, såsom t ex arbetskonflikt, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighetsingripande, blixtnedslag, eldsvåda samt fel eller försening i vara/tjänst från varuleverantör/underkonsult, på grund av omständigheter som häri angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för leverans och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder med anledning av sådan försening.

5.3 Personuppgiftsbehandling

Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

Österbergs registrerar personuppgifter i samband med att Kund skapar ett konto eller beställer i vår webbshop. Behandling och lagring sker därefter i syfte att kunna uppfylla avtal och för att utveckla våra produkter och erbjudanden. 

En utförlig beskrivning av Österbergs behandling av personuppgifter samt information om rättigheter rörande personuppgiftsbehandling finns på: https://www.osterbergs.nu/integritetspolicy/

När Österbergs inte längre har laglig grund för att fortsätta personuppgiftsbehandlingen sker gallring i form av borttag eller anonymisering. 

Genom att acceptera Avtalsvillkoren lämnar Kund sitt godkännande till denna personuppgiftsbehandling.

Nyfiken på vad Österbergs kan erbjuda dig?

Har du frågor eller behöver hjälp? Kontakta oss via telefon eller fyll i kontaktformuläret intill. Vi ser fram emot att höra från dig!

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig.

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Sekretesspolicy samt Användarvillkor gäller.